نکات عطری

با اصطلاحات تخصصی عطر بیشتر آشنا شویم

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که موقع خرید عطر، با اسامی و اصطلاحات مختلف رو به رو شوید که معنی آن‌‌ها را ندانید؟
ممکن است بارها این عبارات را درباره عطرهای مختلف شنیده باشید و چون معنی آن‌ها را نمی‌دانستید، از آن گذر کرده باشید؛ در حالی که دانستن این اصطلاحات به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتر و درست‌تری برای خرید عطر داشته باشید. پس تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که معانی آن‌ها را خوب یاد بگیرید و به خاطر بسپارید تا خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید.
در این مطلب قصد داریم که شما را با این اصطلاحات عطری بیشتر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

انواع مختلف عطر

• پرفیوم یا عطر
• ادوپرفیوم
• ادوتویلت
• ادوکلن

این عبارت‌ها همگی نشان‌دهنده مواد معطر و خوشبوکننده‌ای هستند که بین عموم با اسم عطر شناخته می‌شود اما در حقیقت با هم متفاوت هستند.
تمامی عطرها با ترکیبی از روغن‌های عطری و الکل به وجود می‌آیند و هرچه میزان روغن عطری بیشتر باشد رایحه‌ عطر ماندگاری بیشتری دارد.

Perfume
غلظتی بین 15 تا 40% از مواد معطر.

غلیظ‌ترین، خالص‌ترین، ماندگارترین و در عین حال گران‌ترین نوع است.

Eau De Perfume – EDP
غلظتی بین 10 تا 20% از مواد معطر.

رایج‌ترین نوع عطر که ماندگاری مناسبی دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

Eau De Toilette – EDT
غلظتی بین 5 تا 15% از مواد معطر. رایحه ملایمی دارد که در مقایسه با ادوپرفیوم دارای غلظت سبک‌تری است و در واقع نسخه کم ‌هزینه ادوپرفیوم‌ها به شمار می‌رود.

Eau De Cologne – EDC
در واقع همان ادوتویلت است که غلظتی بین 3 تا 8% از مواد معطر دارد.

اجزا تشکیل دهنده عطر

Note
همانند نت‌های موسیقی که تشکیل دهنده یک ترانه هستند، عطرها نیز از 3 بخش یا نت اولیه، میانی و پایانی ساخته شده‌اند.

Top Notes
رایحه اولیه که چند دقیقه پس از اسپری عطر به مشام می‌رسد. این رایحه در شکل‌گیری احساس اولیه فرد نسبت به عطر نقش مهمی دارد.

Middle Notes
رایحه میانی که درست پس از محو شدن رایحه اولیه شکل می‌گیرد و به آن قلب عطر نیز می‌گویند. رایحه میانی بین 10 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد که اثر خود را بر روی پوست نشان دهد.

Base Notes
رایحه پایه یا پایانی که پس از محو شدن رایحه میانی شکل می‌گیرد. نت پایه، عمق و استحکام هر عطر را به وجود می‌آورد و از این جهت در ترکیبات این گروه، معمولا از نت‌های غنی و عمیق استفاده می‌گردد.

اصطلاحات مربوط به واحد اندازه‌گیری عطر

FL.OZ
Fluid Ounce به معنای اونس سیال یا مایع که به اختصار FL.OZ نامیده می‌شود، شاخص دیگری همانند میلی لیتر برای نمایش حجم عطر است. در واقع این عدد بیانگر میزان مایع موجود در شیشه عطر می‌باشد و یک FL.OZ معادل 30 میلی‌لیتر است.

Vol
نشان‌دهنده حجم الکل مورد استفاده در مایع عطر است و متفاوت از عدد FL.OZ می‌باشد. در واقع درصدی که در کنار نماد Vol نوشته می‌شود، بیانگر درصد الکل موجود در حجم مشخصی از عطر است.

واژه‌های متداول در تعریف رایحه

Light
ملایم: عطرهایی را شامل می‌گردد که در آن‌ها نت‌های تازه غالب است و اغلب به صورت ادوکلن برای استفاده در آب و هوای گرم یا ورزش طراحی شده‌اند.

Mellow
دلنشین: رایحه‌ای که احساس تعادل، نرمی و غنی بودن را تداعی می‌کند.

Stability
پایداری: زمان معقول برای پایداری یک عطر که معمولا تحت تاثیر برخی از مواد اولیه، گرما، نور و هوا است.

Velvety
رایحه مخملی: نرم، لطیف و دلپذیر. بدون هیچ گونه ماده شیمیایی خشن.

Animalic
منابع حیوانی: اشاره به منابعی دارد که از حیوانات مشتق شده، مانند عنبر سائل و مشک.

Ambergris
عنبر سائل: ماده‌ای که از بدن نهنگ عنبر بدون آزار رساندن به وی به دست می‌آید و برای ماندگاری بوی عطر از آن استفاده می‌شود.

Amber
کهربا (عنبر): ماده‌ای که به تقلید از رایحه عنبر سائل با استفاده از ترکیبات گیاهی و یا مواد مصنوعی ساخته شده است.

Leather
چرم: ترکیبی قوی در عطر با رایحه‌ای تند و گاهی تلخ.

Musky
مشک: ماده‌ای اساسی در عطر با رایحه شیرین و گرم که گران قیمت بوده و معمولا در عطرسازی به عنوان نت اساسی در پایه قرار می‌گیرد. هزینه بالا و کمبود مشک طبیعی باعث شده که امروزه از مشک مصنوعی در این صنعت استفاده گردد.

Vanilla
وانیلی: یکی از عناصر مهم عطرسازی. عطر گرم و شیرین وانیل بسیار عمیق، ماندگار و نفیس است. وانیل واقعی نیز به علت پردازش به صورت دستی، بسیار گران می‌باشد.

Coffee
قهوه: یکی از محصولات با ارزش در جهان که در عطرسازی با رایحه‌ای غنی، گرم و تلخ شناخته می‌شود.

Oud
عودی: رایحه‌ای چوبی، صمغی، معطر.

Smoky
دودی: بوی دود به عنوان رایحه‌ای گرم، ملایم و مطبوع شناخته می‌شود. رایحه دودی به دلیل قدرت پراکنش و گستردگی وسعت بویایی، به نوعی سحر و جادو می‌کند.

Green
سبز بو: این رایحه یادآور بوی چمن، علف‌های هرز و خزه است که به وضوح طراوت و تازگی جنگل‌های سبز را تداعی می‌کند.

Fresh
با طراوت: رایحه‌ای تازه و درخشان. شامل گل‌های لطیف، سبزه و مرکبات.

Woody
چوبی: روایحی که از انواع چوب به دست می‌آید و یادآور بوی خوش جنگل و چوب‌ها است. رایحه چوب‌ها با توجه به طیف وسیعی که دارند پیچیده و گوناگون است. این روایح ممکن است گرم، معطر، شیرین یا تلخ باشند.

Tobacco
تنباکو: معمولا به عنوان فرمولی در نت پایه عطرهای مردانه قرار می‌گیرد. رایحه‌ای فوق‌العاده و در عین حال بسیار پیچیده و عمیق. مرطوب و تند با کمی تم ادویه‌ای.

Patchouli
نعناع هندی: رایحه‌ای قوی و چوبی که در عین حال غنی و شیرین است.

Aquatic
آبزی: شفافیت و طراوت آب، اقیانوس‌ها، آبشارها، باران، میوه‌ها و سبزیجات ترد از ویژگی‌های این گروه است. عطرهای این خانواده معمولا با آهنگی سرد شروع می‌شوند و برای فصل بهار و تابستان محبوب می‌باشند.

Powdery
پودری: انواع گسترده‌ای از نت‌های طبیعی و مصنوعی با رایحه‌ای شیرین. اکثرا منابعی چون زنبق، وانیل، گل رز، گل آفتاب‌گردان، مشک، برخی رزین‌ها و کهربا را شامل می‌شود.

Aromatic
معطر: این رایحه ممکن است از منابع مختلفی نظیر برخی ادویه‌ها، صمغ و رزین، گیاهان، درختان و برخی گل‌ها تهیه شود. رایحه‌ای کمی تند، باطراوت، و تازه که حس سرزندگی می‌دهد.

Fruity
میوه‌ای: رایحه‌ای شیرین، ترش، باطراوت و تازه. میوه‌هایی چون خربزه، سیب، آلو، انواع توت‌ها، هلو و … معمولا در ترکیب عطرهای بانوان استفاده می‌شود که با توجه به ماندگاری و پراکنش، این رایحه‌ها در نت‌های میانی عطر قرار می‌گیرند.

Spicy
ادویه‌ای: رایحه‌ای تند، گرم، معطر و پیچیده که مناسب استفاده در فصول سرد سال است. معمولا ادویه‌جاتی مثل دارچین، میخک، جوز هندی، فلفل و زنجبیل این رایحه را تشکیل می‌دهند.

Floral
گل بو: ترکیبی پیچیده از گیاهان گلدار که به صورت طیفی گسترده از رایحه‌ها در ساختار عطرها نقش بازی می‌کنند. در صنعت عطرسازی از گل به عنوان حسی عاشقانه در اغلب عطرهای زنانه استفاده می‌شود. روایح گلی معمولا شیرین هستند و با توجه به نوع گل، ملایم، معتدل یا تند هستند.

در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و در انتخاب و خرید عطر مناسب به شما کمک کند.